Sos sojowy – samo zdrowie i nieodłączny element kuchni azjatyckiej

Sos sojowy – samo zdrowie i nieodłączny element kuchni azjatyckiej

Sos sojowy jest dla kuchni azjatyckiej tym, czym oliwa z oliwek dla kuchni śródziemnomorskiej i musztarda dla francuskiej. Dodaje się go do zdecydowanej większości tradycyjnych dań japońskich i chińskich, jest również powszechnie używany w Indonezji, Wietnamie, Tajlandii czy Kambodży. To jeden z najstarszych produktów spożywczych na świecie. Warto poznać jego właściwości zdrowotne, dzięki którym uchodzi za prawdziwy skarb Azji Wschodniej i zdobył sobie ogromną popularność na całym świecie.

 

Zdrowy klasyk

Największymi producentami sosu sojowego są Japonia (gdzie nazywa się go „shoyu”) oraz Chiny („jiangyou”). Ten sos przyprawowy nie tylko znakomicie podkreśla smak potraw, dodając im wyrazistości i z powodzeniem zastępując sól, ale także ma bardzo pozytywny wpływ na funkcjonowanie organizmu. To między innymi dzięki sosowi sojowemu kuchnia azjatycka uchodzi za bardzo zdrową i lekkostrawną.

Sos sojowy jest bogatym źródłem białka roślinnego, dlatego nie może go zabraknąć w diecie wegan i wegetarian. Produkt ten zawiera również nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminy z grupy B, składniki mineralne oraz spore pokłady błonnika. Dzięki temu potrawy z dodatkiem sosu są bardziej sycące i łatwiejsze do strawienia.

Warto wiedzieć

Włączenie sosu sojowego do codziennej diety jest szczególnie polecane osobom, które muszą ograniczyć spożycie soli. Są to między innymi dzieci oraz seniorzy.

 

Japońskie sosy sojowe

Cieszą się największą popularnością, również na polskim rynku. Są powszechnie używane do sushi i innych tradycyjnych potraw kuchni japońskiej. Dzielimy je na 6 podstawowych rodzajów:

  •          Koikuchi – jest to ciemny sos sojowy, który w połowie składa się z soi, a w połowie z pszenicy. Świetnie pasuje do zup i marynat oraz oczywiście do sushi. To najbardziej uniwersalny wybór.
  •          Usukuchi – ten jasny sos sojowy wyróżnia się bardzo delikatnym smakiem, ale zawiera również więcej soli. Powszechnie stosowany do zup.
  •          Shiro – kolejny jasny sos sojowy o wysokiej zawartości pszenicy. Fajnie podkreśla smak dań, może też pełnić rolę dipu.
  •          Saishikomi – najczęściej dodaje się go do sushi i sashimi. Jest dwukrotnie przetwarzany, dzięki czemu ma intensywny, brązowy kolor i gęstszą konsystencję. W smaku jest lekko słodki.
  •          Tamari – bardzo ciemny sos sojowy o mocnym smaku. W przeważającej większości składa się z ziaren soi. Szczególnie polecamy go w formie dipu.
  •          Kanro – produkowany w prowincji Yamaguchi, gęsty, o wyrazistym smaku. Stosuje się go praktycznie tylko w Kioto i okolicach. Prawdziwy rarytas, idealny do sushi.

Większość japońskich sosów jest łatwo dostępna w Polsce, także w sprzedaży internetowej. Szczególnie polecamy sos sojowy Kikkoman, które słyną z naturalnego składu.

 

Chińskie sosy sojowe

Nie są tak popularne jak japońskie, ale także charakteryzują się bardzo dobrą jakością i ciekawym smakiem. W Chinach spotyka się 3 główne rodzaje sosów:

  •          Jasny – zwykle dodawany do drobiu i cielęciny, ma bardzo wyrazisty smak, jest też droższy niż wersja ciemna.
  •          Ciemny – wyróżnia się nieco mniej słonym smakiem, co jest zasługą dodatku cukru lub melasy. Chińscy szefowie kuchni dodają go do wołowiny i wieprzowiny oraz do marynat.
  •          Sos sojowo-grzybowy – bardzo często dodawany do zup, marynat i potraw mięsnych. Nadaje daniom wyraźnie grzybowego smak, który jest tak lubiany przez Chińczyków.

 

Jaki sos sojowy wybrać? Cena nie powinna być głównym wyznacznikiem!

Szukając sosu sojowego koniecznie zwracaj uwagę na skład. Najlepsze, bo w pełni naturalne produkty, zawierają tylko 4 składniki:

  •          Soję
  •          Ziarna zbóż
  •          Sól
  •          Wodę

Im dłuższy skład, tym niestety więcej dodatków, także chemicznych, które niwelują zdrowotne właściwości sosu sojowego. Dlatego nie kieruj się wyłącznie najniższą ceną. Sos sojowy jest bardzo wydajny, nie ma więc sensu oszczędzać na smaku i jakości. Niekiedy zdarza się, że oferowany produkt jest syntetyczny, otrzymywany w procesie hydrolizy. Takie wyroby cechują się zawartością ekstraktu z soi, a zamiast ziaren pszenicy używa się w nich mąki pszennej. Aby „podrasować” smak sosu, dodawany jest do niego cukier i również często karmel, który nadaje ciemny kolor.

Aby odpowiednio zakonserwować sos, dodawany jest benzoesan sodu – mimo tego, że substancja ta jest dopuszczona jako dodatek do żywności, budzi wiele kontrowersji. Badania potwierdzają, że stosowanie jej w dużych ilościach może powodować podrażnienia śluzówki żołądka, dlatego może powodować ból żołądka u osób nadwrażliwych. Spożywanie tej substancji nie jest również wskazane dla dzieci, osób starszych, uczulonych na aspirynę i astmatyków.

Następnym konserwantem, jaki może znaleźć się w sosie sojowym, a którego stanowczo lepiej unikać, jest sorbinian potasu, który może wywoływać reakcje alergiczne. Dodatkowo wykorzystywany jest szeroko już znany na rynku „ulepszacz smaku”, czyli glutaminian sodu. Podejrzewa się, że ta substancja powoduje uszkodzenia komórek mózgowych, co sprzyja rozwojowi wielu chorób m.in. Alzheimer czy Parkinson.

Szukając sosu sojowego na pewno zauważysz, że jest wiele rodzajów tego produktu, różniących się nazwą, kolorem i gęstością. Wynika to z faktu stosowania odmiennych metod produkcji w poszczególnych krajach. Przykładowo: sosy japońskie są rzadkie i bardziej słone, indonezyjskie mają lekko słodki smak, natomiast chińskie charakteryzują się znaczną gęstością.

Sos sojowy jest świetnym dodatkiem nie tylko do dań kuchni azjatyckiej, ale także europejskiej. Zachęcamy Cię do eksperymentów. Sosem możesz zastąpić np. popularną w Polsce przyprawę maggi. Będzie smaczniej i o wiele zdrowiej!

Posted on 2018-01-18 0 325

Podziel się z nami swoją opinią.Odpowiedz

Archiwum

Kategorie

Najnowsze komentarze

Szukaj na blogu

Poprzedni
Następny

Brak produktów

To be determined Dostawa
0,00 zł Suma

Złóż zamówienie