Cukier trzcinowy – idealna alternatywa dla białego?   

Cukier trzcinowy – idealna alternatywa dla białego?  

Cukier to podstawowy składnik naszej diety i choć większość z nas zdaje sobie sprawę z jego negatywnego wpływu na organizm (a już na pewno w nadmiarze), to nie potrafimy z niego do końca zrezygnować. Jednak na fali mody na ekologiczne i zdrowe jedzenie coraz częściej szukamy nieco korzystniejszej alternatywy. Czy jest nią cukier trzcinowy, powszechnie uważany za znacznie zdrowszy substytut białego? Warto się przekonać.

Czym różni się cukier trzcinowy od białego?

Wbrew pozorom nie tylko kolorem i rośliną, z której jest wytwarzany. Jak pewnie wiesz cukier biały powstaje z buraka cukrowego, a cukier trzcinowy z trzciny cukrowej. Łatwizna. Z punktu widzenia ludzkiego zdrowia oba produkty dzieli jednak nieco więcej różnic.

Najważniejsze jest to, że cukier trzcinowy (dobrej jakości) nie jest poddawany procesowi rafinowania, w efekcie czego zostaje w nim znacznie więcej składników odżywczych, takich jak: magnez, żelazo, wapń, potas, które praktycznie nie występują w cukrze białym (to właśnie wina rafinacji). Ponadto cukier trzcinowy zawiera nieco mniej sacharozy – w tym produkcie jest jej około 97%, podczas gdy w cukrze białym 99,8%.

Niektórzy twierdzą także, że cukier trzcinowy jest lepszy dla osób dbających o linię, ponieważ jest wyraźnie mniej kaloryczny. To tylko połowiczna prawda. W 100 g cukru białego znajduje się około 400 kcal, podczas gdy taka sama ilość cukru trzcinowego dostarcza organizmowi około 370 kcal. Różnica jest więc nieznaczna, ale dla ludzi na diecie, którzy nie mogą całkowicie zrezygnować z cukru, będzie mieć znaczenie.

Pamiętaj!

Cukier brązowy to nie to samo co cukier trzcinowy. Ten pierwszy także powstaje z buraka cukrowego, ale nie jest rafinowany, stąd jego ciemniejszy kolor.

 

Sprawdzaj, co kupujesz!

Wiele osób mechanicznie sięga po produkty dostępne na półkach sklepowych i nie zwraca uwagi na skład. Tymczasem producenci cukru potrafią w naprawdę perfidny sposób wprowadzać swoich klientów w błąd.

Klasycznym przykładem jest tutaj wspomniany cukier brązowy, który w założeniu powinien być nierafinowany, tymczasem producenci uzyskują ciemny kolor w wyniku dodania do rafinowanego cukru... karmelu. Co więcej – niektórzy z góry utożsamiają brązowy cukier z cukrem trzcinowym, nie zwracając uwagi na to, że de facto kupują cukier buraczany zmieszany z barwnikiem.

Pamiętaj!

Dlatego jeśli chcesz zastąpić biały cukier nieco zdrowszym cukrem trzcinowym, będącym podstawą kuchni azjatyckiej, wybieraj produkt z pewnego źródła.

Podsumowując: każdy rodzaj cukru w nadmiarze jest szkodliwy dla zdrowia, prowadzi do podwyższenia ryzyka otyłości i cukrzycy. Jednak zachowując zdrowy rozsądek nie trzeba się tym aż tak przejmować. Jeśli masz wybór, stawiaj na oryginalny cukier trzcinowy wysokiej jakości.

Posted on 2017-06-09 0 149

Podziel się z nami swoją opinią.Odpowiedz

Archiwum

Kategorie

Najnowsze komentarze

Szukaj na blogu

Poprzedni
Następny

Brak produktów

To be determined Dostawa
0,00 zł Suma

Złóż zamówienie